Frynsete i kantene..

Visste du at grønnkålen smaker aller best etter ei frostnatt?

At det er den mest næringsrike av alle plantene i kålfamilien?

Den er helt proppfull av gode næringsstoffer for deg og din familie!

Da skal du spesielt merke deg vitamin C, og mineralene kalium, kalsium og mangan...og så er den rik på klorofyll og fiber!

Grønnkålen er lett å dyrke!

Den gjør nesten alt for å glede deg! 

Du kan så frøene når jorda er varm om våren -rett i ei grønnsakseng..eller... kanskje du har ei mindre kasse.. eller ei dyp, litt vid krukke? Ha god og næringsrik jord...så den kan boltre seg !

Grønnkålen er  hardfør, den tåler frost...for hvem står ute og kikker opp av snøen med grønne blad midt på vinteren?

Det er grønnkålen det!

Du kan bare børste litt snø av den...så kan du plukke inn litt, som du kan ha i supper, gryteretter, wok, pai, pizza og gratenger!

Smaken på grønnkål kan være noe kraftigere enn hos andre kåltyper. Høyt fiberinnhold gjør at grønnkålen nytes best kokt, dampet eller bakt - i  forskjellige matretter.



 Jeg river alltid av bladene, og kaster midtstilken på hvert blad, før jeg bruker den i maten. Skyll godt!

 Du begynner nederst på grønnkålen når du høster av den, så fortsetter den å lage nye blad -  hele den lange sesongen.

Husk god planteavstand! Gjerne 40 - 50 cm mellom plantene ute i bedet, og putt bare noen få frø i kasse eller potte...ellers blir det for trangt, for lite næring..og plantene dine kan bli små og tuslete...!

Grønnkålen er dekorativ!

Har du et lite ledig hjørne i et bed, så kan du også benytte det - eller hva med ei stor potte på verandaen din... som står der og bare spruter av  næring, glede og energi!

Klart det!

Skaff deg en frynsete venn du også, du vil ikke angre!



Vakker i høstsola!
 


Her er grønnkålen inngjerdet med noen kompostgrinder, for jeg har noen skjønne skapninger 

som kommer på besøk av og til - rådyra mine -

 de er skrubbsultne om vinteren, og vil gjerne smake!



                                           
  
Grønnkål 

om vinteren...

er den ikke flott med

 snø på frynsene!


Kommentarer

  1. Heisann.
    Jeg sådde grønnkål i kassene mine for første gang i år. Hjelpes meg så mye det blei! Vi har spist grønnkål til vi blei lei. Jeg råka litt opp for oppskrifter og tips til å bruke den. Visste ikke at den tåler så godt frost. Mine har jeg røsket opp, mest fordi kålmarken hadde forsynt seg så rikelig at den i tillegg til å være frynsete, var dønn gjennomhullet. He he..

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg