Middelhavsromantikk..


I dag
har det vært så varmt og fint
 med en alldeles nydelig middelhavsbris her i
Humlehagen!

Så 
har det vært så masse
 deilige lyder

fra sjøen

 bølgebrus-lyder
og
høy flo

i
hagen!





Men likevel!

 Vi har begynt å sette plantene litt tettere 
inn mot 

husveggene..

så godt

i ly for regn og vind
og kanskje litt kjøligere høstnetter?

Ja, 
for det er jo

 september!




Så 
utenfor hos Flagre
ble det et sus av så deilig

middelhavsromantikk!

Men hvor er solen?

Den strålende middelhavshimmelen?

 Den salte varme sommerhuden og geitene
 som hviler så døsige under et krokete fredelig hundre år gammelt
oliventre?

Tja..

det blir nok bare i fantasien!




Men
 visste du at oliventrær er seige og
 kan tåle temperaturer ned mot
 frysepunktet?

At
de er eviggrønne?

At
de kan bli bibelsk
 gamle..

ja, flere hundre år?

At
vår norske sommer er for kald, for å få ordentlige
olivenfrukter?

At
 du sent på høsten må finne en 
overvintringsplass til
treet ditt..

en kjølig kjeller eller trappeoppgang
 kanskje?

Eller garasjen?

At 
du kan potte dem om
 og beskjære
 dem?

Vanne dem hver 14. dag?

Men
 mine to oliventrær bare elsker 
fotbad!

Da
 trekker de vann
opp gjennom de små rot-føttene sine
 helt av seg selv
  til det etterhvert slutter
 å boble.

Og 
visste du
 at et oliventre er symbolet 
på fred?

Som
 en nydelig gave!

 Til
 venner

 og
 fiender..

for å skape fred og kjærlighet...

vakkert!





I dag 
så fant jeg litt godsaker til Flagre
i kurven min

 på en fin  tur i 
skogen!

Lyng
 og 
rogn

er en av Flagre sine 
høstgleder!

Så 
nå fråtser vi daglig i disse
 herlighetene!

Samtidig
 dukket det opp

nydelige

kantareller!

Glede!




Store
 og
 fine

intenst
gule

glitrer
de

som
skogens

gull!






Det
 ble ei koselig stund i
 bakhagen!


Med
Flagre-kos

og

forsøk på å finne ly til de grønne vekstene før
høststormene..

og

 kanskje?

Kanskje ville jeg holde litt ekstra på

den bitte lille

middelhavs-følelsen

i magen? 



Nyte
duften 

som plutselig kom forbi

 med 
vinden

fra

min
blomstrende

oregano!

Ja, 
det skapte

 den helt gode

 tenke-tilbake  følelsen

 så 
fine
 minner

 om sommeren min
som er

forbi..





I dag 
er mimre-innlegget

 " Et kjærlighetstre"

fordi det faktisk er
 et av de mest leste innleggene
på bloggen!

Det kan du lese om  her.

Så 
gleder jeg
meg masse til
 i morgen..

for da sees jo vi
 igjen!

Ha det fint så lenge!

Kommentarer

  1. Her var det mye herlig høstfølelse.

    Du er bare helt fantastisk til å formidle.

    Klem

    SvarSlett
  2. Vakkert innlegg og bilder! Du skriver godt og levende! :-)

    SvarSlett
  3. Oliventre har jeg aldri hatt, men jeg har gitt bort :)
    Herlige bilder og tekst, takk takk :)

    SvarSlett
  4. Så flotte høstbilder og fine ord.
    Ha ei fin uke! :)

    SvarSlett
  5. Det er ei fryd å lese innlegga dine.
    Og alle dei flotte bilda, du er ein kunstnar med kamera og redigering.

    Nattaklem !

    SvarSlett
  6. Så flott terrasse du har! Hos deg kan en få følelse av middelhavet, ja :-) Flagre har det veldig fint synes jeg.
    Jeg har et oliventre som står ute i hagen, men bør nok snart tenke på å flytte det nærmere veggen ja. Takk for påminnelsen!

    SvarSlett
  7. Det gælder virkelig om at at suge det sidste sommer :)

    SvarSlett
  8. Nydelige bilder og ikke minst flott tekst:-) Ha en fin dag! Klem Marianne

    SvarSlett
  9. Du har en herlig hage.
    Og nå lærte jeg masse nytt om olivetreet.
    Hadde tenkt å sette det i stua i vinter,
    men det blir kanskje feil det da?
    Bør stå litt kjølig ?
    Skal jammen gi treet mitt et fotbad,
    Syns alt vannet renner ut igjen når jeg vanner.
    Ha en herlig dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det anbefales å sette oliventreet kjølig, med litt lys og vannes av og til ,sikkert fint i kaldt men frostsikkert drivhus vil jeg tro.Eller et kaldt rom i huset som ikke varmes opp så ofte?Vinteren er treets hviletid.Mange opplever at oliventreet kaster alle bladene om vinteren..da gjelder det å være tålmodig, for de kommer gjerne tilbake utpå vårparten!:)Jeg strever også med å finne en kjølig plass til mine to oliventrær når de skal inn før frosten, for jeg har ikke kjeller..og huset ellers blir for varmt med vedfyring..eneste kjølige rommet er soverommet, men det er egentlig for varmt det også!Ikke lett!:)Men har lest at noen har oliventrærne i stua, og at det går greit..men tror ikke jeg ta sjansen på det!:)Min siste ide er oppe på naustloftet,,foran vinduet der..får se, fortsatt står de ute inntil husveggen!;)Ønsker deg en fin dag fra oss i Humlehagen!:)

      Slett
  10. GOD MORGEN HUMLEHAGEN :))
    Å DU ALTSÅ SKRIVER SÅÅÅ BRA !
    MASSE GØY OG NYTTIGT OM OLIVENTRET!TAKK FOR INNFO OG TIPS:))
    OG SÅ HAR DU JO SÅ FLOTT HAGE!
    FINE DAG TIL DERE!
    KLEM FRA ELI:))

    SvarSlett
  11. Så fin en blogg du har. Legger meg til som følger av deg jeg. Og tusen takk for at du liker bloggen min og følger meg. Ha en fin dag. :-)

    SvarSlett
  12. Så høstlig og koselig og drømmende... D

    SvarSlett
  13. Kjære deg, vet du noe - hvis jeg ikke har sagt det før, er det på tide å si det: jeg blir så gla av å besøke bloggen din! Du er så positiv og skriver så lett og ledig - og viser bilder som er til å bli gla av! Og ja, middelhavs-sus høres helt fantastisk ut ;) og du -takk, takk for all info om oliventre. her var det mye jeg ikke visste om en av mine favoritter. Takk, det var så bra! Ønsker deg en fin uke videre kjære deg :) klem klem

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg